Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
...
...
GFG Logo

"SEBAIK BAIK MANUSIA ADALAH YANG PALING BANYAK MEMBERI MANFAAT (YANG BAIK) KEPADA MANUSIA LAIN"

(HR THABARANI)

TENTANG KAMI


Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) ditubuhkan bagi membela & memperjuangkan hak pengguna yang sering ditindas & dizalimi. Terlalu banyak kemungkaran, penganiayaan, penipuan & penindasan yang berlaku terhadap pengguna tanpa pembelaan sewajarnya.

PPIM melihat ini adalah sebuah perjuangan dan tanggungjawab yang harus dipikul. Berpegang teguh pada hadis al-Bukhari & Muslim, “Barang siapa yang melapangkan kesulitan seorang muslim, nescaya Allah akan melapangkan kesulitannya di hart kiamat.”

Hadis ini menjadi pemangkin dan semangat kepada PPIM untuk terus berani memperjuangkan hak pengguna yang ditindas

Seorang wanita telah ‘bebas’ setelah berada dalam status muflis selama 13 tahun. Wanita ini telah dianiaya oleh bekas majikannya dengan diperangkap melalui pinjaman bank sebanyak menderita melakukan kewangan sepanjang berada dalam status muflis. PPIM telah berjaya membantu mangsa untuk keluar daripada status muflis.

Seorang wanita telah ‘bebas’ setelah berada dalam status muflis selama 13 tahun. Wanita ini telah dianiaya oleh bekas majikannya dengan diperangkap melalui pinjaman bank sebanyak menderita melakukan kewangan sepanjang berada dalam status muflis. PPIM telah berjaya membantu mangsa untuk keluar daripada status muflis.

PPIM Serbu Kilang Roti Terkenal Yang Menjijikkan

PPIM telah bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dengan memberi maklumat berkenaan sebuah kilang roti yang kotor. Sebuah serbuan dibuat terhadap kilang roti High-5 di Pulau Pinang. Hasil serbuan mendapati keadaan kebersihan kilang tersebut sangat menjijikkan. Sijil halal produk roti High-5 juga didapati telah tamat tempoh tetapi tetap dijual dengan logo halal JAKIM. Kesannya, kilang tersebut diarah tutup serta merta selama 2 minggu.

PPIM Dedah Kartel Daging Haram Tukar Jadi Halal

Pendedahan tentang sebuah kartel yang menyeludup daging haram telah mengejutkan pengguna Islam di Malaysia. Daging haram yang dibawa masuk ke dalam Malaysia telah ditukar pembungkusannya beserta logo halal JAKIM. Dengan pendedahan kegiatan penyeludupan ini, umat Islam Malaysia telah memakan daging haram ini tanpa disedari selama bertahun-tahun.

Pinjam Ahlong RM50,000, Ahlong Tuntut RM1 Juta

Seorang wanita yang pada asalnya cuma ingin meminjam sebanyak RM50,000 tetapi akhirnya terpaksa menanggung hutang sehingga RM1 juta! Bukan hanya diugut, ahlong tersebut juga telah mengikat mangsa dengan kontrak selama 75 tahun. Sekiranya mangsa gagal melunaskan bayaran tersebut, anak mangsa akan menanggung hutang tersebut hingga hutang tersebut selesai. Bagi memastikan mangsa tidak boleh melarikan diri, ahlong tersebut telah merampas passport dan surat beranak milik mangsa dan anak mangsa.

Lebih 15,000 Kes Ahlong Berjaya Dikendalikan

PPIM berpengalaman selama 10 tahun dalam menguruskan lebih 50,000 kes ahlong dan berjaya menyelesaikan lebih 15,000 kes dengan jumlah pemotongan bunga yang melibatkan nilai lebih RM200 juta.

LIHAT SEMUA KEJAYAAN
Sertai Saluran Kami Di Telegram

BULETIN PPIM


CAP SOKONG WUJUD PERATURAN KAWAL SELIA KANDUNGAN VAPE –...
28 Feb 2024

GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) sedia bekerjasama dengan Persatuan Pengguna Islam ...

COMPANY EXPOSED FOR REPACKAGING BROKEN RICE FOR ANIMAL FEED ...
27 Feb 2024

KUALA LUMPUR — A company had been exposed for purchasing and smuggling broken rice (temutuk) ...

AKTIVITI | PROGRAM KUASAI TELEKOMUNIKASI KETIKA KECEMASAN DA...
27 Feb 2024

Telah berlangsung Program Kuasai Tenik Telekomunikasi Ketika Kecemasan dan Darurat anjuran Persatuan...

NST LEADER: RICE ROGUERY – NEW STRAITS TIMES – 2...
26 Feb 2024

ROGUES and rice should not mix, but they do in this land of the staple. To be sure, rice is not a co...

KERAJAAN PERLU SEGERA BERI KATA PUTUS HARGA SILING BERAS ...
26 Feb 2024

Artikel oleh: Sinar Harian KERAJAAN PERLU SEGERA BERI KATA PUTUS HARGA SILING BERAS...

COMPANY EXPOSED FOR REPACKAGING BROKEN RICE FOR ANIMAL FEED ...
26 Feb 2024

KUALA LUMPUR: A company had been exposed for purchasing and smuggling broken rice (temutuk) for anim...

CAMPUR BERAS DEDAK HAIWAN DEMI NAK UNTUNG – HARIAN MET...
26 Feb 2024

Kuala Lumpur: Membeli beras hancur untuk makanan haiwan dari luar negara, diseludup ke negara ini da...

AKTIVITI | PERJUMPAAN TERTUTUP & SESI PENERANGAN HALA TU...
26 Feb 2024

25 Februari 2024 : Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan@toqqi menghadiri ke Majlis Sesi Penerangan Hala ...

AKTIVITI | MAJLIS BACAAN YAASIN,DAN PERASMIAN PEMBUKAAN GELA...
26 Feb 2024

Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan@toqqi merasmikan Majlis Pembukaan Gelanggang Silat Randai Minang Ka...

AKTIVITI | PROGRAM TEMBAK AMAL BAGI PELESEN SENJATA API TAHU...
26 Feb 2024

Sekitar Program Tembak Amal Bagi Pelesen Senjata Api Tahun 2024 yang dihadiri oleh Ketua Aktivis PPI...

LIHAT SEMUA BULETIN

MEDIA SOSIAL


@ppim.official
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)

10 VIDEO WAJIB TENGOK


YOUTUBE


28 Feb 2024
Bak kut teh dijadikan makanan warisan kebangsaan?
28 Feb 2024
"Pengadu kena Scam ni nak mengadu dekat mana lagi?" - Toqqi
27 Feb 2024
"Kiblat pun tak betul ni kan nak betulkan hala tuju?" - Toqqi
27 Feb 2024
"Kiblat pun tak betul ni kan nak betulkan hala tuju?" - Toqqi
25 Feb 2024
Sanggup buang mak sendiri sebab nak ikut perintah isteri!
24 Feb 2024
Makcik kerepek kena hina! orang lain buat bod*h? - Part 2
24 Feb 2024
Peniaga jual barang fake dengan harga original
23 Feb 2024
Makcik kerepek kena hina! orang lain buat bod*h? - Part 1
23 Feb 2024
Abang sado halau makcik!Tergamak! Abang sado halau makcik minta sisa makanan!
22 Feb 2024
TERGEMPAR!! Seruan Himpuanan Mega Rakyat Demi P4L3STiN!
22 Feb 2024
"Kita memang nak didik bangsa dengan filem jijik ke?" - Toqqi
21 Feb 2024
"Tak kisah arah kiblat macam tak peduli matlamat hidup!" - Toqqi
20 Feb 2024
"Sedih, pengadu mualaf diabaikan" - Toqqi
18 Feb 2024
"Kau tak layak tarik kereta aku macam ni!" - Part 4
18 Feb 2024
"Kau tak layak tarik kereta aku macam ni!" - Part 3
LIHAT SEMUA

ADA ISU PENGGUNA YANG INGIN DIKONGSIKAN

BIAR KAMI SUARAKAN

VIDEO PERJUANGAN PPIM


SOKONG PERJUANGAN KAMI BAGI MEMBELA MEREKA YANG DIZALIMI & DITINDAS


PPIM hanyalah sebuah NGO yang kecil, yang asalnya hanya ingin berjuang untuk membela hak dan maruah mereka yang ditindas.

Namun tanggungjawab ini, semakin hari semakin berat.