Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
KAJI SEMULA POLISI PERBANKAN – PPIM – BERITA HARIAN ONLINE – 24/1/2017
25 Jan 2017

WhatsApp_Image_2017-01-24_at_4.56.42_PM.jpg.transformed

KUALA LUMPUR: Polisi perbankan negara inii wajar dikaji semula supaya tidak membebankan pengguna dalam urusan jual beli kenderaan persendirian. Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata pihaknya menerima kira-kira 15 aduan membabitkan penipuan sambung bayar bulanan kenderaan. Katanya, pengadu mendakwa terpaksa menanggung bebanan hutang berganda selepas gagal mengesan individu sepatutnya menyambung bayaran. “Tahun lalu, sebanyak 160 aduan kes diterima membabitkan pengguna tidak mampu membayar ansuran bulanan dan ditarik bank, namun penama kenderaan menanggung bebanan tempoh pembiayaan kereta sehingga tamat. “Justeru, PPIM berharap pengamal polisi perbankan lebih telus berikutan memandangkan tidak ada kaedah berkaitan sambung bayar, malah pengguna boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Akta Sewa Beli,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini. Nadzim berkata, Bank Negara disaran menyediakan garis panduan berkenaan perkara berkenaan supaya tidak membebankan pembeli, termasuk menyenarai hitam peminjam.