PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menerima banyak aduan daripada mangsa jenayah siber atau scammer, sejak akhir-akhir ini.
Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan tidak menolak antara penyebab utama orang awam termasuk peniaga Online menjadi mangsa scammer akibat sewenang-wenangnya tertarik dengan tawaran lumayan sindiket scammer.
“Pelbagai cara scammer antaranya melalui panggilan telefon, pelaburan dan pelbagai lagi taktik. Mereka mudah mendapat maklumat terhadap mangsa, kebarangkalian menerusi laman sosial seperti Facebook (FB), katanya kepada Wartawan Sinar Siasat.
Kata Nadzim, setakat pengetahuannya penipuan membabitkan kes scammer mencatatkan jumlah kerugian mencecah ratusan jutaan ringgit.
Menurutnya, buat masa ini terdapat lebih 100 buah syarikat disenaraikan sebagai scammer dan orang awam perlu berhati-hati.
Artikel Oleh : Sinar Harian
PPIM TERIMA BANYAK ADUAN MANGSA