Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
TOL ELEKTRONIK TAK BANTU PENGGUNA – BERITA HARIAN – 20/3/2017
20 Mar 2017

1-vert

Semua syarikat pengendali lebuh raya perlu mempunyai sistem komputer sokongan yang efektif untuk mengatasi sebarang gangguan yang berlaku pada sistem bayaran tol elektronik (ETC).

Ketua Aktivis Persatuan Penggguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata syarikat konsesi perlu mempunyai sistem sokongan yang membolehkan ETC terus berfungsi walaupun berlaku masalah termasuk bekalan elektrik terputus.

Katanya, masalah ETC gagal berfungsi perlu diatasi dengan segera memandangkan kesemua 31 lebuh raya bertol membabitkan 177 plaza tol di seluruh negara akan menggunakan sistem itu menjelang akhir tahun ini.

” Kegagalan ETC berfungsi akan menimbulkan pelbagai masalah dan implikasi kepada pengguna serta syarikat konsesi. Tidak lama lagi semua syarikat konsesi lebuh raya akan melaksanakan ETC, maka masalah ini mesti diatasi segera.

” Sepatutnya syarikat konsesi sudah mempunyai sistem sokongan atau pelan alternatif untuk menangani masalah sistem bayaran terganggu atau system down. Perbanyakkan ujian dan simulasi untuk mengelak masalah sama berulang pada masa hadapan,” katanya kepada BH, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian di mana ramai pengguna kenderaan terperangkap dalam tempoh lama selepas Plaza Tol Changkat Jering di Lebuhraya Utara-Selatan mengalami gangguan bekalan elektrik pada jam 9.30 malam kelmarin.

Jurucakap PLUS Malaysia Berhad (PMB) berkata, kejadian itu mengakibatkan berlaku kesesakan di laluan masuk dan keluar tol berkenaan kerana sistem elektronik tol tidak berfungsi.

Bekalan elektrik bagaimanapun kembali pulih pada jam 9.50 malam tetapi sistem elektronik masih belum dapat berfungsi mengakibatkan urusan pembayaran tol dilakukan secara manual dengan anggota polis terpaksa membantu menyuraikan keadaan trafik yang bergerak pelahan.

PMB yang mengendalikan Lebuh raya Utara-Selatan baru-baru ini mengumumkan bermula 26 April ini, semua transaksi di 71 lagi plaza tol lebuh raya berkenaan antara Juru di Pulau Pinang dan Skudai, Johor akan dikendalikan secara elektronik 100 peratus.

Pelaksanaan ini turut membabitkan semua transaksi tol di Lebuhraya Utara-selatan Hubungan Tengah (ELITE). Ini bermakna dengan pelaksanaan itu, semua plaza tol di semua lebuh raya kendalian PMB bermula dari Bukit Kayu Hitam di Utara  hingga Tanjung Kupang dan Bangunan Sultan Iskandar di Selatan dikendalikan secara elektronik 100 peratus.

Nadzim berkata insiden berkenaan  dan yang pernah terjadi sebelum ini seharusnya menjadi peringatan kepada syarikat  konsesi Lebuhraya untuk meningkatkan sistem sokongan ETC mereka.

” Berdasarkan kepada pengalaman ini, syarikat konsesi perlu sedar mereka masih memerlukan tenaga manusia untuk melancarkan semula sistem bayaran tol yang tergendala akibat sebarang masalah yang berlaku, seperti terputus bekalan elektrik,” katanya.

Beliau berkata, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) juga perlu lebih proaktif membuat pemantauan dan teguran terhadap syarikat konsesi lebuh raya untuk memastikan ETC mereka berada di dalam keadaan baik.

” Ujian berkala perlu dilakukan pada semula ETC untuk memastikan sistem mereka yang guna terjamin, diselenggara dengan sempurna dan memenuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan,” katanya.