Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
WANG AKAUN AMANAH BERNILAI RM2.1 JUTA HILANG, DIPEROLEH SEMULA DALAM TEMPOH 3 JAM – PPIM – THE MERDEKA TIMES – 23/08/2022
25 Aug 2022

Saat ini pelbagai kisah terkait isu kehilangan wang dalam akaun bank menjadi tular di media massa.

Terbaharu wakil The Merdeka Times (TMT), Mohd Zaki bin Ab Latif telah menemubual Pengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Nadzim Johan melalui telefon di pejabatnya. Ia berkaitan isu kehilangan wang yang semakin tular pada masa kini.

Datuk Nadzim Johan atau mesranya dipanggil Toqqi menceritakan kisah yang diberitahu kepadanya oleh mangsa yang juga kenalan rapatnya. Kehilangan wang di Malaysia yang kini menjadi tular bukan isu baharu berlaku pada masa kini. Ianya telah berlaku berbulan-bulan bahkan mungkin bertahun telah terjadi. Cuma baru kini isu ini diberi perhatian semua pihak.

TMT : Boleh Toqqi ceritakan kisah berkaitan kehilangan wang dalam jumlah sangat besar yang toqqi ketahui setakat ini?

TOQQI : Kisah yang nak diceritakan ini terjadi kepada mangsa yang juga merupakan kenalan rapat saya. Jadi ceritanya sahih dan benar la seperti yang diceritakan kepada saya. Kisahnya, mangsa ni simpan duit dalam satu akaun amanah. Bukan bank. Tapi akaun amanah sama juga sistem komputernya macam sistem bank. Yang bagusnya mangsa ni bijak. Dia selalu kemaskini penyata wang dalam akaun amanah itu. Jadi pada bulan Januari, mangsa cuba menyemak baki wang dalam akaun itu. Kemudian dia dapati wangnya telah hilang sebanyak RM2.1 juta. Terkejut dengan kejadian itu, mangsa terus menghubungi pejabat akaun amanah tersebut. Semakan melalui telefon dengan pegawai berkaitan mengesahkan bahawa tiada wang sebanyak RM2.1 juta dalam akaun mangsa.

TMT : Duitnya disahkan tiada. Kemudian ?

TOQQI : Mangsa ni pun tak puas hatilah. Dah semak dengan telefon dia orang kata tiada duit tu. Jadi mangsa pun pergi ke pejabat akaun amanah dan berjumpa pegawai berkaitan secara berdepan. Jawapannya tetap sama. Duit RM2.1 juta memang tiada dalam akaun amanah mangsa.

Mangsa beritahu kepada pegawai tersebut bahawa dia ada simpan penyata akaun yang menunjukkan bukti baki terakhir dalam akaun amanahnya pada bulan Januari 2022 adalah sebanyak RM2.1 juta. Mangsa beri masa 12 jam kepada pihak tersebut untuk kembalikan duitnya. Jika tidak, tindakan undang-undang akan diambil.

Dengar kata ada bukti, pegawai itu pun mohon diberikan masa untuk selesaikan kes. Kurang 3 jam kemudian, duit RM2.1 juta yang hilang tu dah ada balik dalam akaun amanah mangsa.

Persoalannya sekarang, macam mana duit yang hilang sebanyak RM2.1 juta itu boleh dikembalikan dalam masa singkat? Kalau dah kata hilang, dalam sistem komputer tunjuk tiada duit tersebut, jadi kenapa ada balik duit tu dalam sistem komputer?

TMT : Mangsa ada buat aduan kepada PPIM ?

TOQQI : Tak sempat. Dah selesai kurang 12 jam. Tapi persoalannya sekarang, macam mana duit tu boleh hilang ?

TMT : Sewaktu pihak akaun amanah tersebut memulangkan semula wang sebanyak RM2.1 itu kepada mangsa, apakah alasan yang diberikan oleh pihak mereka ?

TOQQI : Mereka kata ‘Technical Glitch’. Masalah pada sistem teknikal mereka. Tapi kita masih menunggu jawapan rasmi daripada mereka bagi menjelaskan hal sebenar berkaitan kes ini. Bagaimana ia boleh berlaku? Sebab apa? Itu kita nak tahu.

TMT : Adakah apa-apa bukti yang boleh ditunjukkan berkaitan kes ini?

TOQQI : Buat masa ini, saya bagi peluang kepada pihak tersebut untuk mereka menjawab semua persoalan. Jadi sebab tu saya tak dedahkan apa-apa bukti. Tapi tunggulah nanti macam mana kot kita nak dedahkan.

Artikel oleh: The Merdeka Times

WANG AKAUN AMANAH BERNILAI RM2.1 JUTA HILANG, DIPEROLEH SEMULA DALAM TEMPOH 3 JAM – PPIM

https://themerdekatimes.com/news/2022/08/wang-akaun-amanah-bernilai-rm2-1-juta-hilang-diperoleh-semula-dalam-tempoh-3-jam-ppim/